Woorden die beginnen met een "p"

Deel hiet je ervaringen frustraties en ergernissen met en over stotteren

Woorden die beginnen met een "p"

Berichtdoor Avelivloms » za 16 jul 2016, 21:40

Ik heb het stotteren vrij goed kunnen onderdrukken. Toch heb ik nog altijd moete met zinnen die beginnen met een woord dat begint met een "p". Hoe zou dat komen ? Moeten zeggen "professor" was een marteling. En ik heb op een universiteit gewerkt.
Avelivloms

Re: Woorden die beginnen met een "p"

Berichtdoor phunkinit2 » zo 17 jul 2016, 12:08

Hé,

Ik denk dat velen van ons die ervaring hebben. Bij mezelf zijn het dan meer de woorden met de "T" en "K". Ik heb er zelf nooit bij stilgestaan waarom het specifiek die letter(s) is/zijn.
Wat je wel eens hoort, dat het net de medeklinkers zijn die je het vaakst moet uitspreken, zoals bv. je voornaam. Miss. dat we daardoor een soort van angst conditioneren waardoor die medeklinkers alleen maar moeilijker worden ??
phunkinit2

Re: Woorden die beginnen met een "p"

Berichtdoor admin » di 26 jul 2016, 17:43

Dag Avevlivoms,

ik denk ook dat dat vrij normaal is. Zelf ben ik een 'blokkeerder', dwz. mijn adem stokt als ik wil gaan spreken (itt. de 'repeteerder' die de beginletter herhaalt) en dat maakt dat ik het altijd moeilijk heb gehad met wat ik noem "de dikke medeklinkers": w, d, p enz... maar vooral de K en Q. Als die dan nog gevolgd worden door een doffe klinker, dan is het helemaal moeilijk... Op 'open' woorden, die beginnen met een klinker, blijf ik nooit haperen...

Erik
admin
Beheerder

Keer terug naar Ervaringen met stotteren