McGuire Programma.

Geplaatst op: 23/06/2013 | Bijgewerkt op: 23/06/2013

Het McGuire-stotterprogramma is in 1994 opgericht door de Amerikaanse stotteraar Dave McGuire.

Er is nog geen officieel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de werking van het programma. Wel is er intern volg- en evaluatiesysteem, waarbij de cursisten 18 maanden lang worden gevolgd. Deze rapporten worden jaarlijks opgemaakt en geplaatst op de internationale McGuire website. Zie: http://www.mcguireprogramme.com/evaluations2011.php.

3-daagse intensieve cursussen, van woensdag t/m zaterdagavond in een hotel in Antwerpen. Na de cursus heb je onbeperkt toegang tot oefenavonden, terugkomdagen en herhalingscursussen wereldwijd.

Ervaringsdeskundigen die zelf ook meerdere McGuire-cursussen hebben gevolgd en later de interne opleiding tot coach en cursusinstructeur hebben gedaan.

Het cursusgeld inclusief levenslange ondersteuning vanuit het programma bedraagt 1.490 euro.

Voor terugbetaling is deze therapie nog niet erkend door het RIZIV.

Aan het eind van de 3-daagse cursus is vrijwel iedere cursist in controle over zijn spraak. Totale vloeiendheid is echter voor de meeste mensen die stotteren geen haalbaar doel. Het McGuire-programma biedt echter een lange termijnoplossing door zich te richten op het wél haalbare doel ‘welbespraaktheid’.