Belgische Stottervereniging op het Stottercongres in Ijsland

Van 23 tot 28 juli vond het driejaarlijkse wereld stottercongres plaats van ISA (International Stuttering Association, de wereldorganisatie) in Ijsland.

Belgische Stottervereniging BSV werd op het stottercongres in Ijsland vertegenwoordigd door onze voorzitter Erik Lamens.

Later volgt een verslag.

Erik stelde ‘Stuttering in movies’ voor, een groot project waarmee we alle willen diepgaand onderzoeken hoe stotteren voorkomt in films. Op dit moment is er een team van 15 mensen samengesteld van over heel de wereld. Dit team gaat alle films bekijken uit alle culturen en in alle talen, en onderzoeken hoe stotteren daarin voorkomt.

Op het congres van IPA en ISA (gezamelijk congres van de stottertherapeuten en de mensen die stotteren) in Montréal 2021 en in Tel Aviv 2022 (het volgende wereldcongres van ISA) zullen de resultaten van dit onderzoek voorgesteld worden.

Stuttmov

Er zal ook een website komen waarop alle filmbesprekingen gepubliceerd worden. Het is belangrijk voor de stotterwereld om te zien hoe stotteren gepercipieerd wordt bij het grote publiek. 1% van de wereldbevolking stottert (ongeveer 70 miljoen mensen). Als je ervan uitgaat dat zij en de mensen die zij kennen, informatie hebben over stotteren, zou je kunnen zeggen dat ongeveer 3 à 5% van de wereldbevolking informatie heeft over stotteren. Maar wat met de overige 95 à 97%? Zij halen hun info vaak uit films.

Een onderzoek naar de representatie van stotteren in films is nog nooit gevoerd.

Het project is gestart in Ijsland op 23 juni 2019.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial